1. Po raz pierwszy odwiedzasz EDU. LEARN

    Odwiedzasz EDU.LEARN

    Najlepszym sposobem na naukę języka jest jego używanie. W EDU.LEARN znajdziesz interesujące teksty i videa, które dadzą Ci taką właśnie możliwość. Nie przejmuj się - nasze filmiki mają napisy, dzięki którym lepiej je zrozumiesz. Dodatkowo, po kliknięciu na każde słówko, otrzymasz jego tłumaczenie oraz prawidłową wymowę.

    Nie, dziękuję
  2. Mini lekcje

    Podczas nauki języka bardzo ważny jest kontekst. Zdjęcia, przykłady użycia, dialogi, nagrania dźwiękowe - wszystko to pomaga Ci zrozumieć i zapamiętać nowe słowa i wyrażenia. Dlatego stworzyliśmy Mini lekcje. Są to krótkie lekcje, zawierające kontekstowe slajdy, które zwiększą efektywność Twojej nauki. Są cztery typy Mini lekcji - Gramatyka, Dialogi, Słówka i Obrazki.

    Dalej
  3. Wideo

    Ćwicz język obcy oglądając ciekawe filmiki. Wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na filmik. Nie martw się, obok każdego z nich są napisy. A może wcale nie będą Ci one potrzebne? Spróbuj!

    Dalej
  4. Teksty

    Czytaj ciekawe artykuły, z których nauczysz się nowych słówek i dowiesz więcej o rzeczach, które Cię interesują. Podobnie jak z filmikami, możesz wybrać temat oraz poziom trudności, a następnie kliknąć na wybrany artykuł. Nasz interaktywny słownik pomoże Ci zrozumieć nawet trudne teksty, a kontekst ułatwi zapamiętanie słówek. Dodatkowo, każdy artykuł może być przeczytany na głos przez wirtualnego lektora, dzięki czemu ćwiczysz słuchanie i wymowę!

    Dalej
  5. Słowa

    Tutaj możesz znaleźć swoją listę "Moje słówka", czyli funkcję wyszukiwania słówek - a wkrótce także słownik tematyczny. Do listy "Moje słówka" możesz dodawać słowa z sekcji Videa i Teksty. Każde z słówek dodanych do listy możesz powtórzyć później w jednym z naszych ćwiczeń. Dodatkowo, zawsze możesz iść do swojej listy i sprawdzić znaczenie, wymowę oraz użycie słówka w zdaniu. Użyj naszej wyszukiwarki słówek w części "Słownictwo", aby znaleźć słowa w naszej bazie.

    Dalej
  6. Lista tekstów

    Ta lista tekstów pojawia się po kliknięciu na "Teksty". Wybierz poziom trudności oraz temat, a następnie artykuł, który Cię interesuje. Kiedy już zostaniesz do niego przekierowany, kliknij na "Play", jeśli chcesz, aby został on odczytany przez wirtualnego lektora. W ten sposób ćwiczysz umiejętność słuchania. Niektóre z tekstów są szczególnie interesujące - mają one odznakę w prawym górnym rogu. Koniecznie je przeczytaj!

    Dalej
  7. Lista Video

    Ta lista filmików pojawia się po kliknięciu na "Video". Podobnie jak w przypadku Tekstów, najpierw wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na wybrane video. Te z odznaką w prawym górnym rogu są szczególnie interesujące - nie przegap ich!

    Dalej
  8. Dziękujemy za skorzystanie z przewodnika!

    Teraz już znasz wszystkie funkcje EDU.LEARN! Przygotowaliśmy do Ciebie wiele artykułów, filmików oraz mini lekcji - na pewno znajdziesz coś, co Cię zainteresuje!

    Teraz zapraszamy Cię do zarejestrowania się i odkrycia wszystkich możliwości portalu.

    Dziękuję, wrócę później
  9. Lista Pomocy

    Potrzebujesz z czymś pomocy? Sprawdź naszą listę poniżej:
    Nie, dziękuję

Już 62 411 użytkowników uczy się języków obcych z Edustation.

Możesz zarejestrować się już dziś i odebrać bonus w postaci 10 monet.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o naszym portalu - kliknij tutaj

Jeszcze nie teraz

lub

Poziom:

Wszystkie

Sleep Science: The Mystery of Dreams and Dreaming, Part 2


Poziom:

Temat: Nauka i technologia


VOICE TWO: Early in the twentieth century, two famous scientists developed different ideas about dreams. Austrian psychiatrist Sigmund Freud published a book called "The Interpretation of Dreams" in nineteen hundred. Freud believed people often dream about things they want but cannot have. These dreams are often linked to sex and aggression. For Freud, dreams were full of hidden meaning. He tried to understand dreams as a way to understand people and why they acted or thought in certain ways. Freud believed that every thought and every action started deep in our brains. He thought dreams could be an important way to understand what is happening in our brains. Freud told people what their dreams meant as a way of helping them solve problems or understand their worries. For example, Freud said when people dream of flying or swinging, they want to be free of their childhood. When a person dreams that a brother or sister or parent has died, the dreamer is really hiding feelings of hatred for that person. Or a desire to have what the other person has. Swiss psychiatrist Carl Jung worked closely with Freud for several years. But he developed very different ideas about dreams. Jung believed dreams could help people grow and understand themselves. He believed dreams provide solutions to problems we face when we are awake. He also believed dreams tell us something about ourselves and our relations with other people. He did not believe dreams hide our feelings about sex or aggression. VOICE ONE: Today we know more about the science of dreaming because researchers can take pictures of people's brains while they are sleeping. In nineteen fifty-three, scientists discovered a special kind of sleep called REM or rapid eye movement. Our eyes move back and forth very quickly while they are closed. Our bodies go through several periods of sleep each night. REM sleep is the fourth period. We enter REM sleep four to seven times each night. During REM sleep, our bodies do not move at all. This is the time when we dream. If people are awakened during their REM sleep, they will remember their dreams almost ninety percent of the time. This is true even for people who say they do not dream. VOICE TWO: One kind of dreaming is called lucid dreaming. People know during a dream that they are dreaming. An organization in Canada called the Dreams Foundation believes you can train yourself to have lucid dreams by paying very close attention to your dreams and writing them down. The Dreams Foundation believes this is one way to become more imaginative and creative. It is possible to take classes on the Internet to learn how to remember dreams and use what you learn in your daily life. There is a great deal of other information about dreams and dreaming on the Internet. There is even a collection of more than twenty thousand descriptions of dreams called the DreamBank. People between the ages of seven and seventy-four made these dream reports. People can search this collection to help understand dreams or they can add reports about their own dreams. VOICE ONE: Scientists have done serious research about dreams. The International Association for the Study of Dreams holds a meeting every year. At one meeting scientists talked about ways to help victims of crime who have nightmares. Scientists have also studied dreams and creativity, dreams of sick people and dreams of children. The group will be meeting next month in Chicago, Illinois. An Australian professor named Robert Moss will talk about how dreams have influenced history. For example, he says Harriet Tubman was able to help American slaves escape to freedom because she saw herself flying like a bird in her dreams. Mister Moss also teaches an Internet course to help people explore and understand their dreams. VOICE TWO: Scientists who study dreaming often attach wires to the head of a person who is sleeping. The wires record electrical activity in the brain. These studies show that the part of the brain in which we feel emotion is very active when we dream. The front part of the brain is much less active; this is the center of our higher level thinking processes like organization and memory. Some scientists believe this is why our dreams often seem strange and out of order. Researcher Rosalind Cartwright says the study of dreams is changing because scientists are now spending more time trying to understand why some people have problems sleeping. Miss Cartwright says for people who sleep well, dreaming can help them control their emotions during the day. Researchers are still trying to understand the importance of dreams for people who do not sleep well and often wake during the night. VOICE ONE: Other researchers are studying how dreaming helps our bodies work with problems and very sad emotions. Robert Stickgold is a professor of psychiatry at Harvard University in Massachusetts. Doctor Stickgold says that when we dream, the brain is trying to make sense of the world. It does so by putting our memories together in different ways to make new connections and relationships. Doctor Stickgold believes that dreaming is a biological process. He does not agree with Sigmund Freud that dreaming is the way we express our hidden feelings and desires. Scientists believe it is important to keep researching dreams. Doctor Stickgold says it has been more than one hundred years since Sigmund Freud published his important book about dreaming. Yet there is still no agreement on exactly how the brain works when we are dreaming or why we dream. VOICE TWO: This program was written by Karen Leggett and produced by Mario Ritter. I'm Barbara Klein. VOICE ONE: And I'm Steve Ember. You can find transcripts, MP3s and podcasts of our reports at voaspecialenglish.com. Join us again next week for EXPLORATIONS in VOA Special English. Source: Voice of America

PRZETŁUMACZ PRZY POMOCY:
Mobile Analytics