1. Po raz pierwszy odwiedzasz EDU. LEARN

    Odwiedzasz EDU.LEARN

    Najlepszym sposobem na naukę języka jest jego używanie. W EDU.LEARN znajdziesz interesujące teksty i videa, które dadzą Ci taką właśnie możliwość. Nie przejmuj się - nasze filmiki mają napisy, dzięki którym lepiej je zrozumiesz. Dodatkowo, po kliknięciu na każde słówko, otrzymasz jego tłumaczenie oraz prawidłową wymowę.

    Nie, dziękuję
  2. Mini lekcje

    Podczas nauki języka bardzo ważny jest kontekst. Zdjęcia, przykłady użycia, dialogi, nagrania dźwiękowe - wszystko to pomaga Ci zrozumieć i zapamiętać nowe słowa i wyrażenia. Dlatego stworzyliśmy Mini lekcje. Są to krótkie lekcje, zawierające kontekstowe slajdy, które zwiększą efektywność Twojej nauki. Są cztery typy Mini lekcji - Gramatyka, Dialogi, Słówka i Obrazki.

    Dalej
  3. Wideo

    Ćwicz język obcy oglądając ciekawe filmiki. Wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na filmik. Nie martw się, obok każdego z nich są napisy. A może wcale nie będą Ci one potrzebne? Spróbuj!

    Dalej
  4. Teksty

    Czytaj ciekawe artykuły, z których nauczysz się nowych słówek i dowiesz więcej o rzeczach, które Cię interesują. Podobnie jak z filmikami, możesz wybrać temat oraz poziom trudności, a następnie kliknąć na wybrany artykuł. Nasz interaktywny słownik pomoże Ci zrozumieć nawet trudne teksty, a kontekst ułatwi zapamiętanie słówek. Dodatkowo, każdy artykuł może być przeczytany na głos przez wirtualnego lektora, dzięki czemu ćwiczysz słuchanie i wymowę!

    Dalej
  5. Słowa

    Tutaj możesz znaleźć swoją listę "Moje słówka", czyli funkcję wyszukiwania słówek - a wkrótce także słownik tematyczny. Do listy "Moje słówka" możesz dodawać słowa z sekcji Videa i Teksty. Każde z słówek dodanych do listy możesz powtórzyć później w jednym z naszych ćwiczeń. Dodatkowo, zawsze możesz iść do swojej listy i sprawdzić znaczenie, wymowę oraz użycie słówka w zdaniu. Użyj naszej wyszukiwarki słówek w części "Słownictwo", aby znaleźć słowa w naszej bazie.

    Dalej
  6. Lista tekstów

    Ta lista tekstów pojawia się po kliknięciu na "Teksty". Wybierz poziom trudności oraz temat, a następnie artykuł, który Cię interesuje. Kiedy już zostaniesz do niego przekierowany, kliknij na "Play", jeśli chcesz, aby został on odczytany przez wirtualnego lektora. W ten sposób ćwiczysz umiejętność słuchania. Niektóre z tekstów są szczególnie interesujące - mają one odznakę w prawym górnym rogu. Koniecznie je przeczytaj!

    Dalej
  7. Lista Video

    Ta lista filmików pojawia się po kliknięciu na "Video". Podobnie jak w przypadku Tekstów, najpierw wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na wybrane video. Te z odznaką w prawym górnym rogu są szczególnie interesujące - nie przegap ich!

    Dalej
  8. Dziękujemy za skorzystanie z przewodnika!

    Teraz już znasz wszystkie funkcje EDU.LEARN! Przygotowaliśmy do Ciebie wiele artykułów, filmików oraz mini lekcji - na pewno znajdziesz coś, co Cię zainteresuje!

    Teraz zapraszamy Cię do zarejestrowania się i odkrycia wszystkich możliwości portalu.

    Dziękuję, wrócę później
  9. Lista Pomocy

    Potrzebujesz z czymś pomocy? Sprawdź naszą listę poniżej:
    Nie, dziękuję

Już 62 440 użytkowników uczy się języków obcych z Edustation.

Możesz zarejestrować się już dziś i odebrać bonus w postaci 10 monet.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o naszym portalu - kliknij tutaj

Jeszcze nie teraz

lub

Poziom:

Wszystkie

Sharks: A Bad Image, but Oceans Value Them, Part 2


Poziom:

Temat: Środowisko


VOICE TWO: Some divers, filmmakers and nature photographers enter a shark's territory while inside containers made of steel. Others wear heavy metal equipment for protection. And others get near sharks wearing only normal diving equipment. Close contact with sharks has its critics. Some people say it represents invasion of the animals' territory for no good reason. But exciting films may increase public interest and sympathy for the animals. VOICE ONE: Many people wanting to save sharks have formed activist groups. For example, a group called Shark Safe helped prevent the killing of sharks at a fishing competition in Florida earlier this month. Event organizers had said the goal would be to catch and release sharks. But the Shark Safe Project said the stated goal of "bringing in the big one" would lead to killing of the biggest sharks. The big ones are the most likely to reproduce. The Shark Safe Project planned a demonstration against the competition. The demonstration never took place, however. Instead, the event organizers changed their plans. Participants were to catch the sharks as expected. But all sharks were to be released. VOICE TWO: The Shark-Free Marinas Initiative is a campaign aimed at helping sharks worldwide. Under the Initiative, people could not bring a killed shark to a participating marina. People transporting captured sharks to the boat landing for weighing and killing would also be rejected. The initiative cooperates with several other programs, including the Cape Eleuthera Institute in the Bahamas islands. The Institute is an educational center that also operates a shark research program. VOICE ONE: In late two thousand seven, a United Nations conference reported that one kind of shark, the basking shark, is in danger of dying out. The numbers of basking sharks have been decreasing for the past half-century. The animals are the second largest shark, after whale sharks. They swim with their mouths open, cleaning the water as they move. They take up and eat objects like fish eggs and tiny sea organisms. Scientists want to know how and where basking sharks travel. Recently, experts on both sides of the Atlantic Ocean were interested in a huge basking shark discovered in eastern Canada. The remains of the eight-meter long animal were found on a rocky beach in Saint John, New Brunswick. Experts said the cause of death is unknown. VOICE TWO: Donald McAlpine heads the zoology collection at the New Brunswick Museum in Saint John. He said scientists removed the head and some backbones from the shark for examination. Mister McAlpine said pictures of the animal were sent to scientists in Britain. The British scientists had requested the pictures to learn if the shark was the same fish they had observed on their side of the Atlantic. Sharks can be identified by their individual markings and sometimes by healed wounds. VOICE ONE: For years, the travels of basking sharks have been a mystery to scientists. Basking sharks from the northeastern United States are not seen in the winter. They seem to disappear from cool waters of the Atlantic and Pacific Oceans. Yet studies published in the journal Current Biology are providing clues about the mystery. The studies found that the sharks went to warmer waters of the Atlantic during the winter. The animals did a good job of staying hidden from sight. They swam in waters from two hundred to one thousand meters deep. Like Americans living in cold climates, some of the sharks traveled to Florida for the winter. Others went even further south. One spent a month in waters near Brazil. One of the investigators was Gregory Skomal of the Massachusetts Division of Marine Fisheries. He says the fish probably get to eat more plankton in the warmer waters. VOICE TWO: Today, a major threat to sharks comes from shark fin soup. The popularity of the soup has increased greatly over the years. Fisheries can earn a lot of money for even one kilogram of shark fins. Finning, as it is called, is big business. It means cutting the fins off a live shark. Fishermen cut off the shark's fins and throw the animal back into the water. The shark then bleeds to death on the bottom of the ocean. Many animal-protection groups and people worldwide have denounced finning as cruel. Some areas have banned this activity. But it is hard to enforce the ban in many places. VOICE ONE: Ann Luskey is an activist for the world's sea environment. She lives on a boat and often dives to watch underwater life. Her three children took part in an unusual recording project. The family hopes the music will attract attention to the need for taking good care of the earth and its seas. One of the recordings is a hip-hop song called "Shark Fin Soup." It urges people not to eat the soup because it threatens sharks. VOICE TWO: This SCIENCE IN THE NEWS was written by Jerilyn Watson. Brianna Blake was our producer. I'm Faith Lapidus. VOICE ONE: And I'm Bob Doughty. Listen again next week for more news about science in Special English on the Voice of America. Source: Voice of America

PRZETŁUMACZ PRZY POMOCY:
Mobile Analytics